展示ゾーン:潜入!世界一ファクトリー

効率のよい量産化に成功した、革新的エンジン

ロータリーエンジン(10A型)(1967年)

個人蔵(情報提供:マツダ株式会社)

1967年に世界初の量産化に成功した革新的エンジン。同年、コスモスポーツに搭載し発売。その滑らかさと高性能で世界中を驚かせた、自動車用として世界初の2ローター式ロータリーエンジン。従来のエンジンは、燃料を爆発させて得た力でピストンを押し下げて「タイヤを回す力」にしています。それに対してロータリーエンジンは、おにぎりのような形をしたローターを動かし、ローターの中心にある軸を回します。極めてシンプルな構造で、従来のエンジンに比べて効率のよいことが利点です。


Rotary Engine (10A), 1967

Private Collection (Information provided by Mazda Motor Corporation)

This revolutionary engine was the first in the world to be successfully mass-produced in 1967. It was installed in the “Cosmo Sport” and released for sale in the same year. It was the first two-rotor rotary engine in the world for automobiles, and stunned the world with its smooth drive and superb performance. Conventional engines use the power obtained from fuel combustion to push down the piston and convert it to energy for turning the tires. On the other hand, the rotary engine moves rotors that are shaped like rice balls, and turns the axle that is positioned at the center of the rotor. It is an extremely simple structure, but is more efficient as compared to conventional engines.